Gör din egna GIF-bild

17/03 2015 09:37 // Vardag // 0 kommentarer
 
I det här inlägget tänkte jag visa er hur man kan göra sin egna GIF-bild i Photoshop, det är nämligen inte så svårt som det kanske verkar!
 
Börja med att lägga in en video i ps genom att klicka på File > Import > Video Frames to Layers.
 
När du har gjort det kommer denna ruta upp. Välj sedan de inställningar jag valde och efter det ska du dra de två svarta pilarna för att välja ut vilken bit av videoklippet du vill använda. OBS! Tänk på att inte ha speciellt längre avstånd än jag hade för annars kommer videon bli för stor för att kunna laddas upp på bloggen.
 
Nu ska du klicka upp Window > Workspace > Motion.
 
Och då ska det sedan se ut såhär. Du kan titta på hur klippet ser ut genom att trycka på play & paus.
 
Om du sedan vill så kan du ändra färger mm. genom att klicka på Layer > New Adjustment Layer > Brightness/Contrast.
 
Det är dock viktigt att tänka på att alltid lägga justeringslagren överst i menyn till höger, annars kommer de inte att synas på GIFen.
 
Testa därefter att gå in på File > Save for Web.
 
Detta görs för att kolla storleken på GIFen eftersom den inte får vara större än 8M, annars blir den för stor för att laddas upp på bloggen.
 
Efteråt bör du ändra storleken. Jag brukar ladda upp mina bilder i 700 px så ändra till den storlek du brukar använda dig av på bloggen.
 
Om din GIF var större än 8 M så måste du minska på den. Det gör du genom att ta bort bilder (så som de som jag markerat) OBS! Glöm inte att även ta bort de bilder du tagit bort på timelinen även i menyn till höger då de inte försvinner av sig själv.
 
Du får testa dig fram och gå in och kolla på File > Save for Web, för att kolla när storleken är under 8 M.
 
Klicka sedan på play för att se hur den ser ut just nu. Om du tycker att videon spelas för fort eller för långsamt kan du enkelt markera alla bilder och sedan ändra sekundrarna.
 
Och därefter är det dags att spara! Klicka på File > Save for Web.
 
Om storleken då är under 8 M och du känner dig nöjd med GIFen så är den klar. Glöm bara inte att ändra formatet till GIF som jag markerat på bilden. Sedan är det bara att klicka på "Save" och ladda upp den på bloggen som en vanlig bild!

Kommentarer



Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback

Namn - Ålder - Stad
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.