Det där med rökning

28/11 2013 22:02 // Vardag // 0 kommentarer
Något jag inte riktigt fattar & nog aldrig riktigt kommer förstå är varför folk börjar röka! Kände att det verkligen var dags att få prata ut om detta nu. Har så många frågor ang. detta som jag nog aldrig kommer få något riktigt svar på.. varför ens börja att röka? Varför utsätta sig för något som är skadligt för kroppen? Grupptryck eller något man verkligen själv bara vill?
 
En sak som gör mig lite smått frusterad är att se folk på stan, speciellt yngre personer eller såna som är yngre än mig själv röka. Det får mig att tänka efter, varför utsätter dom sig? Vill dom inte leva lyckliga & friska även när dom är gamla? Jag menar, funderar dom aldrig över framtiden? Nu säger jag inte att alla behöver leva ett olyckligt liv när dom blir äldre bara för att dom röker, men dom flesta vet väl själva att ungefär säkert 50% utav alla dem som röker lättare får problem med hälsan när dom blir äldre. Tror nog att dom flesta hellre skulle vilja vara helt friska & kunna vara med på roliga saker än sitta hemma och kanske inte ha tillräckligt med ork, eller har jag helt fel? Hur härligt vore det inte till exempel att kunna hitta på roliga aktiviteter med sina barnbarn (om man nu får några), än att bara sitta där, kanske hosta & må allmänt dåligt? Att bara sitta där och drömma tillbaka, tror nog & vet att dom flesta som rökt ångrar sig sjukt mycket förr eller senare. Man hör ju ofta äldre personer som pratar om hur mycket dom ångrar sig, att dom var idioter som drogs med i rökandet, att om dom fick en andra chans så här sent i livet skulle göra allt för att få vara friska med sina nära och kära.
 
Jag tror inte riktigt att unga personer tänker sig hur livet kanske ser ut om 40 år. Dom flesta som röker påstår ju "äsch det händer inte mig", men så tänker ju dom flesta tills det väl händer något oväntat med en själv. Sen finns det ju en annan variant folk kör & den är ju typ att dom skiter i om dom blir sjuka utav rökningen eller inte, tills dom väl ligger där på dödsbädden och kanske ångrar allt enormt mycket.
 
Det jag vill säga med detta är egentligen att man har bara 1 liv! & livet varar inte i oändlighet, så varför inte ta vara på det lilla korta men ändå så vackra i livet? Är inte en utav dom bästa sakerna med att bli gammal att framförallt kunna orka och ha kondition nog att kunna hitta på roliga aktiviteter med dom man verkligen älskar? Så ta vara på dom fina stunderna i livet & som sagt, ett liv utan rökning är så mycket underbarare än ett med! ♥
 
Det finns en sak jag är helt säker på & det är att jag aldrig någonsin kommer börja röka, tänker inte ens prova. Så himla äckligt & ohygieniskt!
Bilder från weheartit

Kommentarer



Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback

Namn - Ålder - Stad
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.